Podstawy.

Część 1: Sprawy techniczne, niezależnie od nas.

Na jakość rozgrywki w chmurze ma wpływ ogromna ilość czynników, częste upraszczanie modelu do wysłania i odbioru obrazu powoduje wiele nieporozumień. Zanim więc przejdziemy do meritum, omówimy kilka spraw technicznych a ja postaram się cały film przedstawić w formie warsztatu – step by step od czego warto zacząć.

Nie ma uniwersalnego rozwiązania wszystkich problemów dla każdej dostępnej usługi Cloud Gamingowej, próbujcie, ale nie sugerujcie się gotowymi metodami takimi jak np. wybór konkretnego serwera w danej usłudze np. w geforce now. Coś co działa u jednej osoby nie musi działać u innej a to dlatego że mamy różne położenie geograficzne. Oczywiście mamy wpływ czasem bezpośredni, a czasem pośredni na miejsce w którym mieszkamy ale zapewne nikt z was nie kupował / wynajmował mieszkania czy domu patrząc czy akurat tam Cloud Gaming działa dobrze. 

Każda z usług ma swoje datacenter w innych miejscach, każdy z nas łączy się z usługami często przez dziesiątki urządzeń które mogą być bardzo sprawne, albo mniej sprawne a różnice te mogą występować nawet na terenie tego samego miasta. Co to oznacza? To oznacza, że każda z usług które są dostępne w polsce mogą działać u was inaczej niż u mnie, inaczej u kolegi, inaczej na uczelni czy w biurze. Oczywiście to co mówię jest tutaj trochę na wyrost bo zawsze są pewne prawidła o których często wspominam ale zawsze może zdarzyć się tak, że akurat u was będzie inaczej.

Część 2: Działamy

Nasze możliwości wpływu na jakość rozgrywki zaczynają się w miejscu w którym łączę / internet pojawia się w naszym domu, jeżeli chcemy wejść z Cloud Gaming na poważnie, to zawsze warto zadzwonić do naszego dostawcy – często po stronie supportu siedzą dobrze zorientowani sieciowcy i jak powiemy co chcemy robić to może będą w stanie nam pomóc, doradzić czy np zdalnie ustawić dostarczony przez nich router w odpowiedni sposób. 

Bardziej bezpośredni wpływ na jakość sygnału możemy mieć w przypadku używania sieci 5g czy LTE, bo używając odpowiedniej aplikacji czy ustawień modemu możemy sprawdzić który BTS a więc punkt dostępu, działa najlepiej bo najbliższy nie zawsze musi być najlepszy.  

Co do samych usług to oczywiście każda z usług ma pewne minima co do wymagań sieciowych, po testach które znajdziecie tutaj na kanale, śmiało można powiedzieć, że do 720p potrzebujemy ok. 15 mbit. transferu do 1080p ok. 30 mbit a 4k ok 50 mbit, pamiętajmy jednak że szybkość połączenia jest odpowiedzialna za to że możemy obraz w ogóle zobaczyć, natomiast to opóźnienie decyduje o tym, czy gra jest grywalna. Z własnego doświadczenia powiem, że opóźnienia do 40 ms są akceptowalne ale naprawde przyjemnie gra się przy wartości 25 ms i mniej. 

I jeszcze z ważnych rzeczy – pamiętajcie, że test na stronie speedtest czy podobnej nie jest miarodajny, tego typu testy pokazują optymalne połączenie do serwerów które są blisko was, wartości opóźnień, downloadu i uploadu mogą i najczęściej są zupełnie inne gdy testujemy łącze na serwerach usług cloudowych. 

Część 2: Pierwszy test.

Stół – kabel + router

Zanim zaczniemy coś zmienić musimy złapać punkt odniesienia, a więc zrobić pierwsze testy, w najlepszych możliwych warunkach. Pierwszy test robimy na kablu LAN wpiętym bezpośrednio w modem / router który odbiera sieć od dostawcy. Tutaj nie ma kompromisów, potrzebujemy najkrótszą drogę, z możliwie najlepszego sprzętu który mamy do dyspozycji. 

Jeżeli używamy telefonu lub tabletu to postarajmy się zdobyć adapter LAN, jeżeli go nie mamy to oczywiście łączymy się z naszym routerem po sieci wifi 5ghz której nie używa nikt inny i siadamy możliwie blisko routera w pustej przestrzeni, bez żadnych mebli czy ścian które oddzielają nas od źródła sygnału. Jeżeli nasz router nie daje sygnału 5ghz a chcemy w ten sposób grać to będziemy musieli go zmienić

Pamiętajmy, że nasz sprzęt ma znaczenie, telefon, tablet, laptop biurowy czy gamingowy ma swoją specyfikację i może mieć różne możliwości pod kątem obsługi sieci bezprzewodowych, podobnie zresztą jak router, dlatego zawsze pierwsze testy polecam zrobić na kablu LAN.

Wracając do testu – uruchamiamy usługę z której chcemy korzystać, a najlepiej dwie (oczywiście nie w tym samym czasie ;)) ja  polecam zrobić test na Stadii i GeForce Now. Test GFN możemy wykonać z poziomu aplikacji, Stadii możemy przeprowadzić na stronie project stream.google.com, dobrą praktyką jest wykonanie trzech testów i sprawdzenie czy za każdym razem jest ok, Te testy dają nam pewien pogląd czy nasze połączenie w ogóle da radę obsłużyć usługę natomiast to nie znaczy, że będą one dobrze działały. Nie ograniczajmy się więc tylko do pustego testu sieci bo nie daje on pełnego obrazu – najlepszym testem będzie uruchomienie gry, wtedy mamy szansę przekonać się jak działa sieć, ale także jak nasz sprzęt radzi sobie z dekodowaniem obrazu. 

Testy możecie przeprowadzić na dowolnej darmowej grze, ja polecam uruchomić Destiny 2 bo akurat ta gra jest dostępna praktycznie w każdej usłudze i łatwo będzie porównać jakość rozgrywki. Sprzęt na którym uruchamiamy usługę też jest bardzo ważny, bo to on odpowiada za dekodowanie streamu, jeżeli gramy na starszym komputerze czy laptopie to sprawdźmy czy spełnia on minimalne wymagania systemowe usługi. Zanim przejdziemy do pierwszych testów, uruchamiamy monitor zasobów systemu, przyda nam się w przypadku problemów z jakością. Gramy 20, 30, 40 min by zebrać swoje odczucia i mieć na co patrzeć na wykresach. Oczywiście sam performance gry także może się różnić ale skupmy się na płynności i jakości samej usługi a nie gry jako produktu.

Jest ok? To super! Możecie teraz zacząć testować inne rozwiązania jak granie po Wifi bo wiecie, że w warunkach optymalnych wszystko jest ok i jeżeli teraz wystąpią jakieś problemy to będzie to już kwestia waszego sprzętu, konfiguracji czy ścian w pokojach. Nie jest ok? No to patrzymy na wykres obciążenia systemu, może się zdarzyć, że nasza karta graficzna nie obsługuje sprzętowego dekodowania obrazu a procesor jest zbyt słaby żeby poradzić sobie z taką ilością zadań, jeżeli tak będzie to zobaczymy to na wykresie – jeżeli gra się zacinała a wartości obciążenia CPU skakały do 100% no to niestety na tym sprzęcie może być kłopot z płynną rozgrywką. Jeżeli wykres zasobów jest ok no to patrzymy na kolejny element –  router.

Część 2: Router

Internet przychodzi do waszego domu światłowodem, kablem lub powietrzem, i wpada do modemu który najczęściej jest też routerem. To urządzenie najpewniej jest dostarczone przez dostawcę i często nie mamy nawet możliwości konfiguracji bo całość jest kontrolowana zdalnie przez wspomnianego właśnie dostawcę. Jeżeli tak jest to jak już wspominałem, możemy zadzwonić do dostawcy, powiedzieć o co nam chodzi i bardzo możliwe, że pomogą – u mnie np. podczas testów wifi 5ghz miałem bardzo słabe wyniki, zadzwoniłem do dostawcy i support zwiększył mi zdalnie moc sygnału, większość problemów zniknęła jak ręką odjął. Jeżeli dostawca nie jest w stanie nam pomóc, nie możemy zmienić routera na inny a Cloud Gaming na kablu działa słabo i kabel nie jest uszkodzony i posiada kategorię CAT5, 5e, 6 lub 7 to…to nic nie poradzimy, możemy szukać innego bardziej elastycznego dostawcy który np.pozwala zmienić router lub negocjować z tym inne rozwiązanie (np. nowszy lepszy sprzęt). Natomiast jeśli nasz router daje pełną moc na kablu LAN i w ten sposób gra się bez problemu to możemy podpiąć do niego inny który będzie naszym Cloudowym centrum rozrywki. Jaki zapytacie? Ten temat uzupełnię w kolejnym filmie ale na szybko mogę powiedzieć, że do Cloud Gamingu ważne są trzy bardzo ogólne parametry i jeden feature:

  • Szybki transfer z niskim opóźnieniem
  • Odporność na zakłócenia
  • Duża przepustowość. (zwracajcie uwagę aby w specyfikacji była podana przepustowość dla każdego pasma oddzielnie a więc 2.4 ghz i 5ghz.
  • Fajną opcją jest także technologia MU-MIMO, dlaczego? Bo routery w rzeczywistości nie rozmawiają z wieloma urządzeniami jednocześnie; po prostu rozmawiają z nimi wszystkimi po kolei, tylko bardzo szybko. Technologia MU-MIMO, która jest skrótem od „multi-user, multiple input, multiple output”, zmienia ten stan rzeczy i pozwala na symetryczny dostęp do sieci w tym samym czasie, aby poprawić prędkość.

Podsumowując:

  1. Sprzęt na którym grasz ma znaczenie, sprawdź czy Twój komputer / telefon czy tablet spełnia minimalne wymagania usługi.
  2. Sprzęt sieciowy też ma znaczenie, używaj dobrego routera, staraj się unikać switchy i innych urządzeń sieciowych – testuj.
  3. Jeżeli to możliwe graj po kablu a więc połączeniu LAN, nie ma stabilniejszego połączenia.
  4. Jeżeli używasz sieci wifi to
    1. skonfiguruj oddzielną sieć, przeznaczoną tylko do cloud gamingu, sieć z której nie będzie korzystał nikt inny.
    2. używaj sieci 5ghz, jeżeli nie mamy takiej możliwości to najlepiej zakupić router z taką możliwością, na wifi 2.4 ghz da się grać, ale rozgrywka może nie być stabilna.
    3. zwróć uwagę na możliwości routera – korzystajmy z najlepszego na jaki nas stać – omówię to dokładnie w innym materiale ale w opisie znajdziecie link do strony nvidia która poleca kilka sztuk.
    4. starajmy się korzystać z wifi w pustej przestrzeni, wszelkie bariery jak np. ściany mocno ograniczają jakość sygnału i pogarszają jakość rozgrywki.
    5. Zwróćcie uwagę na inne urządzenia które mogą generować zakłócenia sieci, jeżeli mieszkacie w bloku z dużym zagęszczeniem rożnych sieci wifi możecie napotkać duże zakłócenia.
  5. Pamiętajcie że każda usługa może działać u was inaczej, warto sprawdzić możliwie dużo rozwiązań, w kilku próbach.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00